Translate

Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2011

ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΛΑΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΛΕΥΚΑΔΑ



 Μουσικός λαϊκός πολιτισμός στη Λευκάδα 

 Πρόλογος

Είναι δύσκολη η συνεργασία για θέματα που αφορούν ιστορική έρευνα και καταγραφή, επειδή οι οπτικές γωνίες θεώρησης των γεγονότων είναι όσες και οι θεατές: καθένας έχει τη δική του ιδιαίτερη οπτική γωνία και άποψη.
Εάν η εμπιστοσύνη στην γνώση και τη γνώμη για την εργασία του καθενός απ’ τον άλλο είναι δεδομένη τότε ο καθένας παίρνει το ρόλο του εύκολα και απλά στη κοινή προσπάθεια.

‘Ηταν καλοκαίρι του  2009 κάναμε μπάνιο στη Δεσίμη και λίγο πιο πέρα πλατσούριζαν τα παιδιά του Σπύρου Σκλαβενίτη, λέγαμε αν σκοπεύει να κάνει καμιά παρουσίαση του ερευνητικού υλικού, που μου είχε δείξει και μου είχε κάνει εξαίρετη εντύπωση. 

 Μου δείχνει προς τα παιδιά που έφτιαχναν πόλεμο με τα νερά και λέει: «δεν το βλέπω να μένει ενέργεια πριν να βγω στη σύνταξη...!» και γελάσαμε.

Έτσι μου έρχεται απλά κι αυθόρμητα η ιδέα: 
"Μήπως να του πάρω ένα μέρος του βάρους απ’ το λεγόμενο φόρτο εργασίας, δηλαδή το λεγόμενο χαμαλίκι: 
τράβηγμα και αντιγραφή φωτογραφιών και ντοκουμέντων,
μάζεμα λημμάτων, αποδελτιώσεις, βιβλιογραφική έρευνα,
απομαγνητοφωνήσεις συνεντεύξεων, δακτυλογραφήσεις, την οργάνωση της εργασίας και κάτι λίγα ακόμη...;"

Είχα κάνει αντίστοιχες εργασίες για καθηγητές μου και είχα την εμπειρία για το τι θα χρειαστεί.
Δεν είχα υπόψη μου ακριβώς το μέγεθος του έργου που επωμίζομαι αλλά και του χρόνου που αυτό θα χρειαζόταν, αλλά και πάλι το ίδιο θα έκανα. 

Οι δουλειές μου σαν άλλα τέκνα: δημιουργίες βλέπετε, έβαλαν τα εμπόδια τους κι έτσι παρόλο που προχώραγε καλά, προχώραγε αργά.

Να σου λοιπόν η κρίση! Θεία ευκαιρία για τη δημιουργία τέχνης και πολιτισμού, λόγω των διατιθέμενων χρονικών αποθεμάτων, μια ευκαιρία να διαθέσω τη δημιουργική μου ενέργεια σε κάτι αξιόλογο και κοινωφελές, ώστε να μη πετάω τον ελεύθερο χρόνο μου στο χαζοκούτι αλλά να πιάνει τόπο.

Εκεί που  είχα μαζέψει και οργανώσει αρκετά το υλικό, υπήρχε ανάγκη για μια συνάντηση συνεργασία με το Σπύρο για τα περαιτέρω.
Του έδωσε μεγάλη χαρά η είδηση της προόδου της εργασίας .

Την επόμενη φορά που μιλάμε να σου και το ατύχημα του Σπύρου -έπεσε απ’ την ελιά και χτύπησε- και η απαραίτητη ακινησία στο κρεβάτι.

‘Ισως οι ατυχίες γίνουν τελικά ο καταλύτης για τη διεξαγωγή της απαραίτητης δράσης και αντίδρασης με προϊόν τη δημοσίευση της εργασίας για το μουσικό λαϊκό πολιτισμό σε μορφή βιβλίου ή περιοδικού τυπωμένου ή ηλεκτρονικού.

Λόγω της εμπειρίας μου από την διαδικτυακή μου δραστηριότητα αναλαμβάνω κατευθείαν δράση σε καλλιτεχνική και ψηφιακή κατεύθυνση.
Ο ένας ενθουσιάζει τον άλλο και να ’μαστε.

Οι αποφάσεις από τη σύντομη συνάντηση με το κλινήρη Σπύρο:
1. να κάνουμε τη δομή του βιβλίου που θα δουλεύουμε στην ηλεκτρονική μορφή πρώτα για πολλούς λόγους οικονομικούς και άλλους. 
2. να ξεκινήσουμε για το Γενάρη την πρώτη έκδοση του ηλεκτρονικού περιοδικού. 
3. να ετοιμάσουμε σε ένα χρόνο το ετήσιο λεύκωμα με την ύλη όλου του χρόνου.

Το όνομα Ηλίβατον το έδωσα εγώ με κεραυνοβόλα αμεσότητα καθώς κοίταζα κάτι παλιά πολύ όμορφα περιοδικά που είναι σαν αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Το όνομα του περιοδικού ΠΕΛΙΝΝΑΙΟ έχω μόνο τα τρία πρώτα τεύχη που μου χάρισε το φίλος Γιώργος Λεωδής -Χιώτης-. 

Έκανα το στρατιωτικό μου στη Χίο όπου ένιωθα σαν στο σπίτι μου λόγω του όρους Πελινναίο που τόσο μου θύμιζε το τοπίο της Λευκάδας. 
Το όρος αυτό στην αρχαιότητα το έλεγαν «Ηλίβατον»
Μου κέντρισε το ενδιαφέρον τι σημαίνει αυτή η όμορφη λέξη;
Η απάντηση ήρθε απ’ το ίδιο το περιοδικό.
Σημαίνει: βαδίζει προς τον Ήλιο , σαν να λέμε είναι πανύψηλο.....ΩΩΩ!!! 
όπως οι προσδοκίες μας απ’ το εγχείρημα μας και γούρλωσα τα μάτια από θείο έρωτα.

Ταιριαστό μου φάνηκε απόλυτα και το εγκαινίασα δημοκρατικότατα...με συνοπτικές διαδικασίες:το αποφάσισα και το βάφτισα, εννοείται χωρίς καμιά συζήτηση με το Σπύρο που γέλασε μόλις του είπα πως και τι. 
Προφανώς κατάλαβε πόσο μου άρεσε αυτό το όνομα αυτό και τι να κάμει εξέφρασε απλά μια αμφιβολία για τη σχέση του με την ύλη του περιοδικού και τέλος.

Το κατοχύρωσα λοιπόν άνοιξα διεύθυνση στο πάροχο θέσης Coogle-blogspot.». που χρησιμοποιώ τόσα χρόνια και έπεσα με τα μούτρα στη δουλειά να το φέρω στα μέτρα μας.

Έτοιμο το ηλεκτρονικό μας ιστιοφόρο να ανοίξει τα πανύψηλα πανιά του: άντε καλά ταξίδια στο πολιτισμικό μας πέλαγο και ευχόμαστε καλές αναγνώσεις στο αναγνωστικό κοινό  του «Ηλίβατον» 

  Αφιερωμένο λοιπόν σε όλους τους λάτρεις της παράδοσης μας.  
                                                                Νικόλαος Δ.Ε. Καββαδάς 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου